← Altres entrades

Què fan les empreses que aposten pels seus treballadors/es?


Si féssim una enquesta i li preguntéssim a empresaris/es, CEO i Responsables de RRHH si tenen cura dels seus treballadors/es, estic convençut que el resultat seria aclaparador. Probablement el resultat seria d'un "sí" pràcticament en el 100% de les respostes.

Tot i que si l'enquesta tingués diferents opcions de resposta, a part del sí i del no, i hi hagués opcions com "sí, però es podria millorar", probablement gran part dels enquestats/es marcarien aquesta opció. I llavors, ¿per què no ho fan? Se m'acudeixen bàsicament dues raons: "desconec com fer-ho" i "tinc altres prioritats".

En aquest article intentaré explicar què poden fer les empreses per donar més valor als treballadors/es, i canviar les prioritats d'aquestes per tenir-los més presents en els seus plans estratègics i de recursos humans.

Probablement moltes de les coses que comentaré puguin semblar lògiques i de sentit comú, encara que la meva experiència em demostra que no sempre és així. Això em porta a pensar que les empreses necessiten ajuda per implementar accions concretes per donar solució a aquest propòsit.

Resumeixo en 6 punts les estratègies que les empreses poden implementar per apostar per la seva plantilla:
1. Professionalitzar els processos de selecció. La primera impressió que rep una persona sobre la seva futura empresa és molt important (què veu i què llegeix en l'oferta de treball?, com pot aplicar a l'oferta?, etc.), així com la vivència que experimenta durant tot el procés (entrevistes, temps d'espera, comunicacions amb l'empresa). Està demostrat que les primeres impressions condicionen les següents. Externalitzar els processos de selecció és una bona opció per a aquelles empreses que no tenen personal especialitzat, ja que les coses importants s'han de tractar com a tals. Professionalitzar els processos de selecció és donar-li importància a la incorporació del talent.

2. Conèixer què valoren i què volen els treballadors/es. Posar-se en les sabates del treballador/a ens donarà informació molt interessant sobre els punts a millorar. Això es pot fer analitzant l'experiència del treballador/a amb el "Employee Journey Map". És una eina molt potent que ens permet prendre consciència d'aquells aspectes que els treballadors/es valoren des de la primera presa de contacte, i potser passen desapercebuts per l'empresa.

3. Veure als seus treballadors/es com a clients. Com tracta l'empresa als seus millors clients? Així s'hauria de tractar al conjunt de la plantilla. Em refereixo a conceptes com la flexibilitat, l'empatia, l'escolta activa, l'honestedat, la transparència, l'amabilitat, la gratitud, estar disponible, preocupar-se i interessar-se o fer-los sentir valuosos. Les empreses que veuen i tracten als seus treballadors/es com a clients aconsegueixen que aquests tinguin cura de la mateixa manera a clients i proveïdors.

4. Tenir cura del treballador/a. La salut, el benestar (físic i psicològic) i la felicitat de la plantilla és fonamental. Promoure bons hàbits és rendible a nivell empresarial. Parlo d'ergonomia, formació en gestió del temps i gestió de l'estrès, reconèixer els èxits, fomentar l'esport i una dieta equilibrada, flexibilitat horària, preocupar-se per la seva motivació, etc. Cada vegada més, els treballadors/es perceben aquestes accions com beneficis socials. Les coses que apreciem, les cuidem.

5. Invertir en la seva formació i en el seu desenvolupament professional. Formar implica retenir i créixer. Les persones talentoses necessiten formar-se, de la mateixa manera que les empreses necessiten aprendre i innovar per a romandre i créixer. No formar surt més car que sí fer-ho. Realitzar un pla de formació anual per a tota l'empresa és una eina estratègica.

6. Compartir informació de l'estratègia i del negoci. En la mesura que els treballadors/es coneguin el llibre de ruta de l'empresa i tinguin certa visió de cap a on van, entendran el que se'ls demana i a més s'anticiparan i proposaran accions per arribar més ràpidament. No fer-ho és com fer-los anar a cegues i que no puguin donar un sentit global a la feina. Quan els projectes no tenen sentit, tendim a deixar-los.

Encara que, com deia anteriorment, semblen estratègies lògiques i de sentit comú, encara no són pràctiques habituals en moltes organitzacions. Per acabar, també m'agradaria esmentar alguns dels beneficis més importants que l'empresa obté d'aplicar aquestes estratègies:

  • S'incrementa el nivell de compromís de la plantilla.
  • Els treballadors/es tenen cura dels clients i proveïdors.
  • Baixa el nivell de deserció i s'enforteix la fidelització del talent.
  • Es treballa realment en equip.
  • Incrementa la productivitat i l'eficiència.
  • Augmenta la qualitat dels productes i serveis.
  • Els treballadors/es són els millors prescriptors per a nous empleats i es converteixen en els millors "comercials".
  • Augmenta la iniciativa i sorgeixen bones idees.
  • La plantilla es troba millor i és més feliç.
  • Descendeix l'absentisme.
  • Incrementa la motivació, el benestar emocional i el nivell de satisfacció del treballador/a.

I tu, apostes pels teus treballadors/es? Si necessites idees o necessites ajuda, compta amb mi. Jo, m'apunto!

Xavier Pascual, Consultor Associat d'Òptima Business Consulting

COMPARTIR