← Altres entrades

Estem les empreses preparades pel teletreball?


Donada la situació actual, algunes empreses s'han vist obligades a traslladar molts dels seus equips a treballar des de casa, altres han hagut de parar la seva activitat i altres han hagut de fer expedients de regulació de plantilla. Però si ens centrem en aquelles feines en que la principal eina de treball és l'ordinador, el telèfon, documents, arxius, etc., perquè no es pot seguir treballant des d'un altre lloc que no sigui l'oficina? Estem les empreses preparades pel teletreball?

És cert que aquesta pandèmia ens ha agafat a tots per sorpresa i moltes empreses no estaven preparades per traslladar les feines del dia a dia a les cases particulars, tot i que moltes s'han sabut adaptar i ho estan fent. Algunes d'elles amb dubtes de la seva eficàcia.

Ara que ja portem unes setmanes en aquesta situació, i després de parlar amb diferents empresaris i directius d'empresa, hi ha una preocupació que es repeteix: Com puc controlar la productivitat de la meva gent? Com sé si treballen molt o poc? La meva resposta sempre és la mateixa: el focus no s'ha de posar en el temps que dedica la persona a la feina, sinó que s'ha de posar en els resultats de la feina que fa la persona.

Des de la meva experiència de més de 20 anys acompanyant empreses en el disseny i implantació de polítiques de recursos humans, m'adono que desgraciadament, avui en dia, encara hi ha moltes empreses que incentiven el presentime (temps de presència a la feina) i no la productivitat (resultat efectiu de la feina feta). La correlació de "més hores = més feina", és falsa. I no només això, sinó que provoca desmotivació, relaxació i un increment de costos.

Les empreses que fomenten el teletreball i estan preparades per fer-ho, gaudeixen de tot un seguit de beneficis. Alguns d'ells són:

  • Conciliació de la vida laboral i personal.
  • Flexibilitat d'horaris.
  • Millor gestió del temps del treballador/a.
  • Reducció de despeses, per l'empresa i pel treballador/a.
  • Major productivitat.
  • Reducció de l'absentisme laboral.
  • Reducció del temps de desplaçament.
  • Increment de la motivació.
  • Retenció de talent.

Ara bé, com ho poden fer aquelles empreses que no estan preparades per mesurar la productivitat del teletreball? Com ho poden fer aquelles empreses que es refien del presentisme per mesurar el resultat efectiu de la feina feta? I, com es pot fomentar i incentivar el teletreball i beneficiar-se dels seus avantatges?

  • Definir els llocs de treball en base a responsabilitats i no en base a tasques concretes.
  • Identificar quins processos de treball i quin tipus de tasques són adequats per fer teletreball.
  • Establir sistemes d'indicadors i reportings per avaluar els progressos i els resultats.
  • Disposar de les eines i de la tecnologia adequada.
  • Confiar en les persones.
  • Definir clarament les regles en què es basa el teletreball.

Per tant, potser aquesta situació en què ens trobem actualment ens brinda la possibilitat de fer plantejaments diferents quant a les polítiques de RRHH, potser aquesta crisi ens ofereix l'oportunitat de canviar les regles del joc i deixar de controlar a les persones i controlar els resultats de la feina.

Xavier Pascual

Consultor Associat d'Òptima Business Consulting

COMPARTIR