← Altres entrades

Reflexió sobre les Opinions i les Expectatives en els Equips


Les persones estem sotmeses contínuament a opinions, expectatives i creences pròpies o que tenen sobre nosaltres els que ens envolten. I en moltes ocasions poden arribar a influir de diferents formes, per reflectir una imatge que pot ajudar-nos o perjudicar-nos. De fet s'han realitzat diferents estudis en l'àmbit de la psicologia per demostrar l'anomenada profecia autocomplerta (sociòleg Robert K. Merton) i l'efecte Pigmalió (Rosenthal i Jacobson).

Amb profecia autocomplerta ens referim a aquells pensaments predictius que les persones tenim i que es transformen en la causa que allò es materialitzi, és a dir, generem una expectativa que acaba complint-se. I, és que quan pensem que una persona és o actua d'una manera determinada, el nostre cervell posa el seu focus d'atenció en totes aquelles accions o comportaments que ens confirmen o validen allò que hem pensat. Recordem que la ment és com una llanterna i s'enfoca en allò que inconscientment busquem.

L'efecte Pigmalió es relaciona amb el concepte de profecia autocomplerta, ja que suposa tenir una creença/expectativa sobre una persona que pel sol fet d'existir facilita comportaments en nosaltres mateixos que fan que aquesta es compleixi.

Les profecies autocomplertes i les expectatives del comportament d'algú poden ser positives o negatives, i en molts casos es converteixen en etiquetes.

Té alguna cosa a veure tot això amb el lideratge? Es poden veure alterats els nostres comportaments o els del nostre equip a partir de les creences que els altres o nosaltres mateixos tenim?

El líder ha de tenir en compte aquests conceptes per acompanyar el seu equip en el creixement i desenvolupament tant personal com professional. I què pot fer?

Fer atenció als pensaments i opinions, propis i de la resta de persones, sobre l'equip. En moltes ocasions els líders reben prejudicis i/o judicis que tenen altres persones sobre algú del seu equip, i han de poder ser objectius i mirar de forma benevolent el comportament d'aquesta persona en la situació concreta que se li està exposant.

Fer cas de forma incondicional a comentaris rebuts per uns altres, ens condueix a crear-nos una determinada imatge d'aquesta persona del nostre equip, que pot arribar a estar esbiaixada, tant positivament com negativament.

Confiar en el nostre equip. Està demostrat que quan algú confia en nosaltres s'incrementa la nostra eficàcia i eficiència i hi ha una part del nostre cervell que s'activa aconseguint millor rendiment. És per tant un regal saber que qui lidera una organització confia en el seu equip, i que, davant d'un succés determinat, abans de desencadenar una sèrie de pensaments assenyats sobre algunes de les actuacions d'una persona que no entén o que han comportat resultats no esperats, els pregunta per conèixer les causes i raons per les quals s'han realitzat d'aquesta manera concreta.

Tenir en compte el llenguatge que utilitza, com, quan i amb qui. Opinar sobre els membres de l'equip i les seves actuacions quan aquests no estan davant només és apropiat quan s'utilitza per ressaltar qualitats, en cas contrari el líder perd autoritat.

Ser líder comporta una responsabilitat important que hem d'assumir i exercir amb dignitat, sent honestos, coherents i fidels a certs principis i valors que mostrin respecte absolut a les persones que formen l'equip.

Jovita Latorre Saura. Psicòloga i Directora de Optima Business Consulting

COMPARTIR