← Altres entrades

Gestionar les nostres emocions per liderar millor


Ens passem la vida analitzant el nostre entorn, les nostres organitzacions, la nostra societat, les persones que ens envolten, l'equip que dirigim... i quant temps dediquem a submergir-nos en les nostres profunditats? Què fem quan ens sorgeix alguna emoció que no ens agrada? Com reaccionem davant d'emocions doloroses?

Davant de diferents situacions que ens passen al llarg de la nostra vida quotidiana, a la feina, amb les nostres amistats, amb la nostra família, amb els nostres col·laboradors, reaccionem i tenim comportaments determinats, i sorgeixen diferents emocions. Perquè tot al nostre voltant pot arribar a afectar-nos.

Ens hem de fer conscients que la ment, el cos i les nostres emocions treballen en equip. Així, en moltes ocasions, la ment és una de les precursores dels nostres estats emocionals, i aquests influeixen en les nostres actituds i comportaments. És important adonar-nos que alguns pensaments són víctimes del mapa de creences, que s'ha anat configurant/construint per l'educació rebuda en el si familiar i/o social i/o pels successos que hem anat vivint. Existeixen creences que ens limiten, i se'ns fa necessari descobrir les nostres limitacions per desmentir-les i aconseguir més llibertat de pensament.

Utilitzar el pensament al nostre favor ens ajuda a superar-nos personalment, i afrontar la vida de manera diferent, permetent-nos adoptar noves actituds. El que ens envolta acaba sent com ho volem veure, i tenim la responsabilitat de triar el nostre pensament, sigui quina sigui la situació vital que tinguem.

Les emocions que sentim no les hem de controlar, sinó gestionar-les, això suposa sentir-les, respirar-les, acceptar-les i deixar-les anar, ja que tal com venen, se'n van. I a més a més, hem de crear uns hàbits en el nostre estil de vida perquè el nostre pensament alimenti el nostre benestar, i això només depèn de nosaltres, ja que som els primers que hem de fer una aposta per lo personal i per la nostra felicitat.

Obrir la nostra ment, estar disposats a posar en dubte les nostres creences per aconseguir distingir aquelles que ens limiten, viure d'acord als valors que ens defineixen, sent fidels als nostres principis, i amb una actitud de superació contínua que ha de romandre allunyada de la autoexigència, la qual no ens permet fluir. Tot això ens ajudarà a mirar tot amb perspectiva. També es fa cada vegada més necessari escoltar la nostra veu interior, fer cas de les nostres intuïcions, que porten informació molt valuosa per a prendre decisions.

Assumir el control de la nostra vida i les nostres responsabilitats, deixant de banda "l'actitud victimista" davant de les situacions quotidianes de la nostra vida. "Per què em passa això a mi?" "Aquesta persona sempre em fa el mateix"... comentaris d'aquest estil no ajuden a cuidar la nostra autoestima ni a tenir en compte tots els nostres recursos, al contrari, alimenten el nostre malestar i el fet de sentir emocions de baixa vibració. En aquesta línia, és important agrair i valorar el que tenim principalment, els petits plaers com tenir un lloc on dormir, una dutxa d'aigua calenta, amb què banyar-nos, o qualsevol altra comoditat.

Si ets un bon líder, segur que gestiones les teves emocions: acceptant-les, tenint bons hàbits de benestar, i empatitzant amb els teus col·laboradors per entendre millor les seves emocions.

Jovita Latorre Saura. Psicòloga i Directora d'Òptima Business Consulting

COMPARTIR